Locatie en innovatie!

Locatie en innovatie!

Winkelomzetten zitten per saldo flink in de lift. Afgelopen week publiceerde het CBS nieuwe cijfers waaruit blijkt dat de detailhandel in de maand mei 3,4% meer heeft omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder. Ook online was sprake van een forse groei: 13,5% meer omzet dan in mei vorig jaar. Binnen de levensmiddelenbranche is de groei 4,5% en komt volledig voor rekening van de supermarkten, mede dankzij een hoger verkoopvolume. De omzet van de speciaalzaken is nagenoeg stabiel, terwijl het verkoopvolume daalde. De supermarktomzet blijft dus hard groeien. Het afgelopen half jaar heeft Bureau van der Weerd talloze supermarkten bezocht. Niet om boodschappen te doen, maar voor diverse projecten. Verbazingwekkend is de innovatiedrift bij vrijwel alle formules om de fysieke supermarkt zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Enkele voorbeelden. Aldi geeft volop gas met het Aniko-concept, Jumbo laat met de nieuwe Foodmarkt in Leidsche Rijn zien wat de meerwaarde van La Place is en Albert Heijn maakt indruk met het nieuwe vers concept dat na een pilot in Hoofddorp nu verder landelijk wordt uitgerold. In hun nieuwe supermarkt in Woudenberg laat Hoogvliet zien welke nieuwe technologieën er zijn om boodschappen doen niet alleen leuker, maar vooral ook efficiënt en gemakkelijker te maken. Hoewel de groei van online boodschappen doen nog altijd indrukwekkend is, lijken de formules het onlinekanaal als bijzaak terecht zien. Terecht, want de online consumentenomzet van supermarkten bedraagt volgens het platform Supermarkt en Ruimte niet meer dan 2%. Peanuts dus, op een totale omzet van bijna € 36 miljard die jaarlijks met zo’n 3% groeit. Locatie en innovatie, daar gaat het om bij supermarktlocaties! Laat dat nou net het thema zijn van het nieuwe Supermarktvastgoedcongres op 8 november a.s.